Publicēts: 06.01.2025.

Valsts fondēto pensiju likuma 11.pants nosaka fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājam (Pārvaldītājs) pienākumu izvērtēt, vai fondēto pensiju shēmas dalībnieka izvēlētais ieguldījumu plāns atbilst viņa vecumam, un ne retāk kā reizi gadā informēt dalībnieku par izvēlētā ieguldījumu plāna neatbilstību, kā arī par dalībnieka vecumam atbilstošāko ieguldījumu plānu.

Tas nozīmē, ka sākotnēji Pārvaldītājam ir jānosaka, kādām VFPS dalībnieku vecuma grupām atbilst tā ieguldījumu plāni un vai konkrētā plāna dalībnieki ir tam atbilstošajā vecumā. Dalībnieki, kuru vecums neatbilst izvēlētajam ieguldījumu plānam, ir par to jāinformē, lai panāktu atbilstību.

Latvijas Bankas ieskatā uz vienotu pieeju un principiem balstīta VFPS dalībnieku vecuma grupu un ieguldījumu plānu atbilstības noteikšana nodrošinātu dalībniekiem paredzētās informācijas caurskatāmību un salīdzināmību. Lai atvieglotu Pārvaldītājam VFPS dalībnieka vecuma un ieguldījumu plāna atbilstības noteikšanu, Latvijas Banka ir izstrādājusi ieteikumus par vienotu pieeju VFPS dalībnieka vecuma un ieguldījumu plāna atbilstības noteikšanai.

Šobrīd katram Pārvaldītājam ir atšķirīga izpratne par VFPS dalībnieka vecuma un ieguldījumu plāna atbilstību. Par to liecina atšķirīgais kapitāla vērtspapīru īpatsvars ieguldījumu plānos pensijas uzkrāšanas fāzē, īpaši tās sākumā periodā.

kapitala vertspapiru merka ipatsvars parvalditaju ieguldijumu planos 1 att

Pamatojoties uz pasaules mēroga līdzekļu pārvaldītāju labās prakses piemēriem (uzņēmuma "Morningstar" dati1James Poterba, Joshua Rauh, Steven Venti, David Wise (2005). "LIFECYCLE ASSET ALLOCATION STRATEGIES AND THE DISTRIBUTION OF 401(k) RETIREMENT WEALTH". Yale Law School
Poterba.2.doc (yale.edu)
), var secināt, ka Latvijas pensiju pārvaldītājiem ir konservatīvāka pieeja kapitāla vērtspapīru īpatsvara noteikšanai ieguldījumu plānos. Īpaši konservatīva šī pieeja ir tieši periodā pirms pensionēšanās – dažos VFPS ieguldījumu plānos kapitāla vērtspapīru īpatsvars ir tuvu nullei vai pat nulle.

kapitala vertspapiru merka ipatsvars ieguldijumu planos 2 att

 

Ieteikumi VFPS dalībnieka vecuma un ieguldījumu plāna atbilstības noteikšanai

Latvijas Banka iesaka Pārvaldītājam izvēlēties vienu no divām stratēģijām.

  • Aktīvā stratēģija: raksturīga pakāpeniska kapitāla vērtspapīru īpatsvara samazināšana, sākot aptuveni 15 gadus pirms pensionēšanās, līdz tiek sasniegts 25 % līmenis;
  • Mērenā stratēģija: raksturīga pakāpeniska kapitāla vērtspapīru īpatsvara samazināšana, sākot aptuveni 15 gadus pirms pensionēšanās, līdz tiek sasniegts 10 % līmenis.

 

kapitala un tiem pielidzinamu vertspapiru ipatsvars ieguldijumu planos 3 att

 

Kapitāla vērtspapīru un tiem pielīdzināmo finanšu instrumentu kopējais mērķa īpatsvars:

Laiks līdz pensijai (T)

–15

–14

–13

–12

–11

–10

–9

–8

–7

–6

–5

–4

–3

–2

–1

0

+1

+2

+3

Aktīva stratēģija

100 %

95 %

90 %

85 %

80 %

75 %

70 %

65 %

60 %

55 %

50 %

45 %

40 %

35 %

30 %

25 %

25 %

25 %

25 %

Mērena stratēģija

100 %

95 %

90 %

85 %

80 %

75 %

70 %

60 %

50 %

40 %

35 %

30 %

25 %

20 %

15 %

10 %

10 %

10 %

10 %

Pārvaldītājam, kas jau ir izveidojis ieguldījumu plānus ar "dzīves cikla" stratēģijām, pielāgojot ieguldījumu portfeļa riska līmeni VFPS dalībnieka vecumam, Latvijas Banka iesaka izvēlēties un noteikt stratēģiju – aktīvu vai mērenu –, saskaņā ar kuru šī "dzīves cikla" pieeja tiek īstenota, un pielāgot to šajos ieteikumos piedāvātajām stratēģijām.

Pārvaldītājam, kura ieguldījumu plānu stratēģijas neparedz ieguldījumu portfeļa riska līmeņa pielāgošanu VFPS dalībnieka vecumam, Latvijas Banka iesaka izvēlēties un noteikt ieguldījumu plānam atbilstošo VFPS dalībnieku vecumu, izmantojot piedāvātos diapazonus starp kapitāla vērtspapīru mērķa īpatsvaru un attiecīgajām VFPS dalībnieku vecuma grupām.

Lai nodrošinātu vienotas un salīdzināmas informācijas atklāšanu VFPS dalībniekiem, Latvijas Banka iesaka norādīt izvēlēto stratēģiju arī ieguldījumu plāna dokumentos – prospektā un dalībniekam paredzētajā pamatinformācijas dokumentā.

Izmantotie avoti

Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību uzraudzība

Uzraudzības process, pārskatu iesniegšanas un apmaksas kārtība, normatīvie akti un statistika.

Uzzināt vairāk