Kā iegūt maksājumu iestādes licenci?
Licneces iegūšana ir regulēts process, kurā Jūs varat kļūt par Latvijas finanšu tirgus dalībnieku un sākt darbību pēc tās saņemšanas.
Maksājumu iestādes darbības licenci Latvijā izsniedz Latvijas Banka saskaņā ar Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumu (turpmāk – Likums). Informāciju par maksājumu iestādēm, kuru darbībai nav nepieciešams saņemt licenci, bet kuras iekļaujamas reģistrēto maksājumu iestāžu sarakstā, lūdzam skatīt Latvijas Bankas tīmekļvietnes lapā par maksājumu iestāžu reģistrēšanu.
Likuma 1. panta pirmajā punktā ir noteikti maksājumu pakalpojumi, kādus ir tiesīgs sniegt maksājumu pakalpojumu sniedzējs, tajā skaitā maksājumu iestāde.
Maksājumu pakalpojumus ir tiesīga sniegt šādi maksājumu pakalpojumu sniedzēji:
- kredītiestāde;
- elektroniskās naudas iestāde;
- maksājumu iestāde;
- Eiropas Centrālā banka, centrālā banka, kad tā veic darbības, kas nav monetārās politikas īstenošanas darbības vai citas publiskas personas darbības;
- tiešās pārvaldes iestāde vai atvasināta publiska persona, kad tā veic darbības, kas nav publiskas personas darbības;
- dalībvalstī licencēta iestāde, kas uzsākusi darbību Latvijā;
- krājaizdevu sabiedrība.
Maksājumu pakalpojumu regulējums izdala maksājumu pakalpojumus un ar maksājumu pakalpojumiem saistītos pakalpojumus, kuru sniegšanai nav nepieciešams saņemt licenci, skatīt Likuma 3. pantā.
Licences iegūšanas process
Uzziniet, kas katrā licences iegūšanas posmā uzņēmējam jādara, ko dara Latvijas Banka un kādi ir pieteikuma izskatīšanas termiņi.
Sagatavošanās pieteikuma iesniegšanai: pirmslicencēšanas un iepazīšanās posms, kurā Latvijas Banka organizē tikšanos ar uzņēmēju, lai pārrunātu tā plānoto darbību. Šajā posmā uzņēmumam obligāti vēl nav jābūt dibinātam. Sagatavošanos pieteikuma iesniegšanai un konsultāciju sniegšanu Latvijas Banka nodrošina bez maksas. Pieteikuma iesniegšana: uzņēmējs sagatavo un iesniedz licences saņemšanas pieteikumu. 1. Juridiska persona iesniedz pieteikumu maksājumu iestādes licences saņemšanai. Pieteikumu sagatavo atbilstoši Noteikumu Nr 270 1. pielikumam, kuram pievieno: 1.1. komercsabiedrības akcionāru (dalībnieku) struktūras aprakstu, norādot katra akcionāra vai dalībnieka līdzdalības procentus (kapitāls, balsstiesības) un šādas līdzdalības pamatu; 1.2. aizpildītu Latvijas Bankas noteikumu Nr. 2411. pielikuma 5. sadaļu, 6. sadaļu (ja piemērojama), 7., 8. un 9. sadaļu, kā arī 2., 3., 4. un 5. pielikumu un pievienojot šajos pielikumos norādītos dokumentu, tajā skaitā informāciju par sākotnējā kapitāla naudas līdzekļu izcelsmi; 1.3. aizpildītu Noteikumu Nr. 270 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14. un 15. pielikumu un šajos pielikumos norādīto informāciju un dokumentus. 2. Dokumenti, kas izriet no Likuma 11. panta un Noteikumu Nr. 270 prasībām un iesniedzami pie maksājumu iestādes licences pieteikuma: 2.1. iestādes darbības programma, kurā norādīti paredzētie maksājumu pakalpojumu veidi. Ja elektroniskās naudas iestāde plāno veikt tikai elektroniskās naudas emisiju, darbības programmā tā norāda informāciju par plānoto elektroniskās naudas emisiju; Noteikumu Nr. 270 3. pielikums; 2.2. iestādes komercdarbības plāns ne mazāk kā pirmajiem trim finanšu gadiem, kas izvērsti atspoguļo iestādes darbības stratēģiju, finanšu prognozes, kā arī bilances, peļņas vai zaudējumu aprēķina projektu, kapitāla pietiekamības aprēķina projektu, tirgus izpētes plānus un citas ziņas, kuras noteiktas Noteikumos Nr. 270 un kuras pierāda, ka iesniedzējs spēs nodrošināt stabilu, pārdomātu un piesardzīgu iestādes darbību; Noteikumu Nr. 270 4. pielikums; 2.3. sākotnējā kapitāla esamības apliecinājums; 2.4. to pasākumu apraksts un procedūra, kuri veikti, lai aizsargātu maksājumu pakalpojumu izmantotāju naudu saskaņā ar Likuma 38. panta noteikumiem, tostarp informāciju par minētā panta pirmās daļas prasību izpildi; Noteikumu Nr. 270 6. pielikums; 2.5. iekšējās kontroles sistēmas un risku pārvaldības apraksts, kas ietver arī piemērotas un pietiekamas iestādes pārvaldības nodrošināšanai nepieciešamo administratīvo, riska vadības un grāmatvedības procedūru aprakstu; Noteikumu Nr.270 7. pielikums; 2.6. iestādes procedūras, kas nodrošina noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas iekšējās kontroles sistēmas izveidi un efektīvu darbību, tostarp detalizētu ar sniegtajiem pakalpojumiem saistītā riska novērtējumu; Noteikumu Nr. 270 13. pielikums. Detalizētāks prasību saraksts pieejams šajā dokumentā; 2.7. iestādes organizatoriskās struktūras apraksts, tai skaitā informācija par iestādes pārstāvjiem, filiālēm, ārpakalpojumu līgumiem un dalību valsts vai starptautiskā maksājumu sistēmā; Noteikumu Nr. 270 5. pielikums; 2.8. to personu saraksts, ar kurām iestādei ir ciešas attiecības Kredītiestāžu likuma izpratnē, norādot to identitāti un attiecību raksturu; 1. pielikuma 7. punkts; 2.9. informācija par iestādes valdes un padomes locekļiem, personām, kas, pieņemot būtiskus lēmumus iestādes vārdā, rada iestādei civiltiesiskas saistības, par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas prasību izpildi atbildīgām personām, arī par personām, kas ir tieši atbildīgas par iestādes maksājumu pakalpojumu darbības pārvaldību, kā arī dokumentus (CV, izglītības apliecinošos dokumentus, Soda reģistra izziņa), kas apliecina attiecīgo personu atbilstību Likuma 20. un 21.panta prasībām; Noteikumu Nr. 270 14. pielikums; 2.10. iestādes statūti, ja šāda informācija nav pieejama publiskajos reģistros; 2.11. iestādes iekšējās kontroles un pārvaldības sistēmas apraksts attiecībā uz drošības incidentu pārvaldību un maksājuma pakalpojuma izmantotāju iesniegto ar informācijas sistēmu drošību un uzraudzību saistīto sūdzību izskatīšanu, tai skaitā aprakstot mehānismu, atbilstoši kuram notiek ziņošana par incidentiem, kas izriet no Likuma 104.2 panta prasībām, tostarp incidentu reģistrēšanas un ziņošanas procedūra; Noteikumu Nr. 270 8. pielikums; 2.12. to procesu apraksts, kuri izstrādāti, lai reģistrētu, uzraudzītu, izsekotu un ierobežotu piekļuvi sensitīviem maksājumu datiem; Noteikumu Nr.270 12. pielikums; 2.13. iestādes komercdarbības nepārtrauktības nodrošināšanas pasākumu plāns un apraksts, tostarp efektīvi ārkārtas situācijām paredzēti plāni un šo plānu atbilstības un efektivitātes regulāras pārbaudes un pārskatīšanas procedūras apraksts; Noteikumu Nr. 270 10. pielikums; 2.14. iestādes darbības statistikas vākšanas procesa apraksts un procedūra vai rokasgrāmata, kurā apkopoti dati par iestādes darbības efektivitāti, sniegtajiem pakalpojumiem un krāpšanas gadījumiem; Noteikumu Nr. 270 9. pielikums; 2.15. informācijas sistēmu drošības politikas apraksts, tostarp procedūra un politika, tostarp detalizēts ar sniegtajiem pakalpojumiem saistītā riska novērtējums, kā arī drošības kontroles un riska mazināšanas pasākumu apraksts; Noteikumu Nr. 270 11. pielikums; 2.16. politika un procedūra par ārpakalpojumu funkciju uzraudzību un kontroli, lai izvairītos no iesnieguma iesniedzēja iekšējās kontroles kvalitātes pasliktināšanās saskaņā ar Likuma 29. pantu (ja attiecināms); 2.17. politika un procedūra par pārstāvju un filiāļu uzraudzību un kontroli iesnieguma iesniedzēja iekšējās kontroles ietvaros; saskaņā ar Likuma 27. pantu (ja attiecināms); 2.18. ja iesnieguma iesniedzējs ir meitasuzņēmums regulētai institūcijai citā Eiropas Savienības dalībvalstī – grupas pārvaldības apraksts (ja attiecināms). Pretendents, kas vēlas sniegt maksājuma ierosināšanas pakalpojumu vai konta informācijas pakalpojumu, līdz dienai, kad tiek pieņemts lēmums par licences izsniegšanu, iesniedz Latvijas Bankai apliecinātu savas profesionālās darbības civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas polises vai dokumenta, kas apliecina profesionālās darbības civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas polisei pielīdzināmu kredītiestādes izsniegtu garantiju, kopiju. Profesionālās darbības civiltiesiskās atbildības minimālā limita apmēru un tā aprēķināšanas kārtība tiek veikta saskaņā ar Latvijas Bankas noteikumiem Nr. 269. Lai saņemtu licenci tādas maksājumu iestādes darbībai, kas sniedz vienīgi konta informācijas pakalpojumu, pretendents Latvijas Bankai iesniedz attiecīgu licences pieteikumu, tam pievienojot Noteikumu Nr. 270 3., 4., 5., 7., 8., 10., 11., 12., 14. un 15. pielikumu un tajos norādīto informāciju. 5000 eiro par maksājumu iestādes licences saņemšanai iesniegto dokumentu un informācijas izskatīšanu. 450 eiro par maksājumu iestādes licences saņemšanai iesniegto dokumentu un informācijas izskatīšanu, ja persona plāno piedāvāt tikai inovatīvu pakalpojumu elektronisko maksājumu jomā. Inovatīvs pakalpojums elektronisko maksājumu jomā – Latvijas mērogā jauns vai būtiski uzlabots elektroniskā maksājuma vai elektroniskās naudas pakalpojums. Maksājums jāmaksā brīdī, kad tiek oficiāli iesniegts pieteikums. Pieteikuma izvērtēšana: Latvijas Banka veic pieteikuma izvērtēšanu pēc būtības. Pieteikuma izvērtēšanas posmā nav papildu izmaksu, kas saistītas ar dokumentu izskatīšanu. Licences saņemšana: Latvijas Banka pabeidz pieteikuma izvērtēšanu un pieņem lēmumu par licences izsniegšanu vai atteikumu to izsniegt. Darbības atļaujas saņemšanas posmā nav papildu izmaksu, kas saistītas ar atļaujas saņemšanu. Uzraudzība: Latvijas Banka veic uzņēmuma darbības uzraudzību atbilstoši Likuma prasībām. Inovatīvs pakalpojums elektronisko maksājumu jomā – Latvijas mērogā jauns vai būtiski uzlabots elektroniskā maksājuma vai elektroniskās naudas pakalpojums. Latvijas Banku katru gadu nosaka uzraudzīto finanšu tirgus dalībnieku maksājumu apmēru un maksājumu veikšanas kārtību. Ko dara uzņēmējs
Ko dara Latvijas Banka
Ņem vērā
Iesniedzamie dokumenti
Izmaksas
Ko dara uzņēmējs
Ko dara Latvijas Banka
Ņem vērā
Iesniedzamo dokumentu saraksts
Izmaksas
Pieteikuma izskatīšanas termiņš
Ko dara uzņēmējs
Ko dara Latvijas Banka
Ņem vērā
Izmaksas
Ko dara uzņēmējs
Ko dara Latvijas Banka
Ņem vērā
Izmaksas
Ko dara uzņēmējs
Ko dara Latvijas Banka
Ņem vērā
Izmaksas
Tikšanās ar potenciālajiem tirgus dalībniekiem
Latvijas Bankas speciālisti piedāvā potenciālajiem tirgus dalībniekiem konsultācijas, lai palīdzētu labāk izprast regulējošās prasības par maksājumu pakalpojumu sniedzēju licencēšanas procesu, kā arī identificētu iespējamos izaicinājumus, attīstot jaunus un inovatīvus produktus vai uzņēmējdarbības modeļus. Mūsu speciālisti piedāvā:
- skaidrot noteiktus regulējošo prasību aspektus;
- sniegt padomu par regulējuma piemērošanu inovatīva produkta vai uzņēmējdarbības modeļa agrīnā izstrādes stadijā.
Piesakieties konsultācijai!
Lai vienotos par pieņemšanas laiku, lūdzam iepriekš pieteikties, rakstot uz e-pasta adresi