Harijs Ozols, Latvijas Bankas Informācijas tehnoloģiju pārvaldes un ZibLab++ vadītājs
Šovasar apritēs pieci gadi, kopš ar Latvijas Bankas izstrādāto Zibmaksājumu servisu Latvija kā pirmā eiro zonā ieviesa zibmaksājumus – uz vienotiem eiro zonas standartiem balstītus starpbanku maksājumus, kas tiek izpildīti dažu sekunžu laikā, 24/7/365 režīmā, arī brīvdienās un svētku dienās. Atceros, ka tolaik ar bažām gaidījām, vai Latvijas finanšu nozare un patērētāji būs ieinteresēti un gatavi pieņemt jaunas tehnoloģijas ierasti konservatīvajā banku jomā un vispār – kā tas viss praksē darbosies. Cerības ir piepildījušās ar uzviju, un nu dažādu veidu inovācijas (ne tikai zibmaksājumi un Latvijas Bankas uzturētās infrastruktūras produkti) ir new normal (jaunais standarts) Latvijas maksājumu jomā.
Turpinās būtisks zibmaksājumu skaita un īpatsvara kopējā maksājumu apjomā pieaugums. 2021. gadā zibmaksājumu servisā apstrādāto zibmaksājumu skaits pieauga 1.6 reizes, to apjomam palielinoties 2.5 reizes (apstrādāti 18.4 milj. zibmaksājumu 6.3 mljrd. eiro apjomā), atsevišķās dienās apstrādājot līdz pat 100 tūkst. zibmaksājumu.
Līdz 2021. gada beigām zibmaksājumu servisā kopumā veikti 38.77 milj. zibmaksājumu 10.38 mljrd. eiro vērtībā.
Latvijas Bankas uzturētajās maksājumu sistēmās zibmaksājumu starp Latvijas kredītiestādēm īpatsvars 2021. gada 2. pusgadā pieauga līdz 26.11% (2021. gada 1. pusgadā – 22.41%).
2021. gada beigās Zibsaišu reģistrā bija iekļauti 609 tūkst. zibsaišu, un 2021. gada 2. pusgada laikā veikti 20.57 milj. pieprasījumu vēl ērtākai maksājumu uzsākšanai, atsevišķās dienās veicot pat vairāk nekā 150 tūkst. pieprasījumu (salīdzinājumam – 2021. gada 1. pusgada beigās reģistrēti 484 tūkst. zibsaišu un 2021. gada 1. pusgada laikā veikti 12.53 milj. pieprasījumu).
Īpaši jāuzsver Valsts kases sekmīgā pievienošanās Latvijas Bankas nodrošinātajai zibmaksājumu infrastruktūrai no 2022. gada janvāra beigām. Arī publiskais sektors ir atvērts inovācijām un rūpējas par sabiedrības ērtībām.
Runājot par nākotnes iecerēm, Latvijas Banka ir pabeigusi Zibprasījumu servisa izstrādi, un tas ir kļuvis pieejams bankām un citiem šādu maksājumu pakalpojumu sniedzējiem testēšanai un piedāvāšanai saviem klientiem. Sākotnēji zibprasījumi varētu tikt izmantoti vēl ērtākiem maksājumiem starp dažādu banku klientiem, bet kopumā zibprasījumi būtu izmantojami faktiski jebkurā jomā, jo īpaši e-rēķinu ērtākā un drošākā (arī ātrākā) samaksā, tāpat arī e-komercijā un citur.
Zibprasījumu serviss ir trešais elements Latvijas Bankas nodrošinātajā visaptverošajā un mūsdienīgajā maksājumu risinājumu komplektā – kopā ar zibmaksājumiem un zibsaitēm.
Inovatīvi maksājumu risinājumi arvien straujāk ienāk mūsu ikdienā un padara to ērtāku. Būtiski, ka tie arī palīdz uzņēmējiem jaunu produktu un pakalpojumu izstrādē.