Latvijas Banka, veicot normatīvajos aktos noteikto apdrošinātāju uzraudzības funkciju, ir konstatējusi, ka apdrošinātāji rīko konkursus un akcijas apdrošināšanas brokeriem, piedāvājot dāvanu kartes vai citus materiālus labumus tiem apdrošināšanas brokeriem, kuri noteiktā laika periodā būs ieguvuši visvairāk punktu no apdrošināšanas līgumu pārdošanas, ņemot vērā parakstīto apdrošināšanas prēmiju apmēru.
Latvijas Banka uzskata, ka šādas prakses – konkursu un akciju – ieviešanas gadījumā pastāv interešu konflikta un klienta ar likumu aizsargāto tiesību un tiesisko interešu pārkāpšanas iespējamība, kas apdrošināšanas izplatīšanā nav pieļaujams. Tas neatbilst Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas izplatīšanas likumā noteiktajam regulējumam.
Atbilstoši Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas izplatīšanas likuma 1. panta pirmās daļas 9. punktā noteiktajam apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas brokeris ir juridiskā persona, kura nav apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas komersants, ārvalsts apdrošinātāja filiāle, ārvalsts pārapdrošinātāja filiāle, apdrošināšanas aģents vai apdrošināšanas papildpakalpojuma starpnieks un kura nodarbojas ar apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas izplatīšanu klienta vārdā un interesēs.
Saskaņā ar Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas izplatīšanas likuma 1. panta pirmās daļas 27. punktu vispusīga apdrošināšanas piedāvājumu analīze ir apdrošināšanas komersantu un ārvalsts apdrošinātāju filiāļu apdrošināšanas piedāvājumu analīze un salīdzināšana, kuru klienta interesēs veic apdrošināšanas brokeris, izvērtējot pietiekami daudzus tirgū esošos apdrošināšanas piedāvājumus, lai sagatavotu klienta vajadzībām vispiemērotāko un atbilstošāko apdrošināšanas piedāvājumu apdrošināšanas līguma noslēgšanai.
Latvijas Banka norāda, ka apdrošinātāju rīkotie konkursi un akcijas noris pretēji Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas izplatīšanas likumā noteiktajiem apdrošināšanas izplatīšanas principiem. Proti, situācijā, kad apdrošināšanas brokeris piedalās apdrošinātāju rīkotajos konkursos vai akcijās un sniedz konsultācijas klientiem, netiek novērsts interešu konflikts un pastāv risks, ka apdrošināšanas brokeris nodarbojas ar apdrošināšanas izplatīšanu nevis klienta vārdā un interesēs, bet gan savās un apdrošinātāja interesēs. Latvijas Banka uzskata, ka dāvanu karšu vai citu apsolīto materiālo labumu apmērs ir uzskatāms par pietiekamu, lai motivētu apdrošināšanas brokeri, īpaši tā apdrošināšanas izplatīšanā tieši iesaistītos darbiniekus, piedāvāt klientiem tieši tā apdrošinātāja apdrošināšanas pakalpojumus, kurš rīko konkursu vai akciju.
Saskaņā ar Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas izplatīšanas likuma 34. panta pirmās daļas 10. punktā noteikto apdrošināšanas brokerim pirms apdrošināšanas līguma noslēgšanas ir jāsniedz informācija klientam par atlīdzības veidu par konkrēto piedāvāto apdrošināšanas līgumu un vai saistībā ar apdrošināšanas līgumu apdrošināšanas starpnieks saņem atlīdzību. Tāpat saskaņā ar Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas izplatīšanas likuma 34. panta pirmās daļas 11. punktā noteikto apdrošināšanas brokerim pirms apdrošināšanas līguma noslēgšanas ir pienākums laikus sniegt klientam informāciju par izvērtētajiem apdrošināšanas piedāvājumiem un to, kāda veida atlīdzību saņemtu apdrošināšanas brokeris no attiecīgā apdrošinātāja, ja tiktu noslēgts apdrošināšanas līgums. Līdz ar to apdrošināšanas brokerim ir pienākums informēt klientu par apdrošināšanas līguma noslēgšanas gadījumā pienākošās apdrošināšanas atlīdzības veidu, tajā skaitā par jebkāda cita veida atlīdzību, citiem visa veida ekonomiskiem labumiem vai citiem finansiālām vai nefinansiālām rakstura priekšrocībām vai stimuliem saistībā ar apdrošināšanas līgumu. Atbilstoši Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas izplatīšanas likumu "apdrošināšanas atlīdzība par apdrošināšanas izplatīšanu" ir komisijas maksa vai cits maksājums, ieskaitot darba samaksu, citus ekonomiskus labumus vai citas finansiāla vai nefinansiāla rakstura priekšrocības vai stimulus, ko saņem par apdrošināšanas izplatīšanu. Tātad šajā gadījumā par apdrošināšanas atlīdzību ir uzskatāmas arī no apdrošinātāja saņemtās dāvanu kartes vai citi materiālie labumi. Latvijas Bankas rīcībā nav informācija, ka klients tiek informēts par konkursu vai akciju un dāvanu kartes vai citu materiālu labumu piešķiršanu apdrošināšanas brokerim (tā darbiniekam).
Apdrošināšanas brokeri ir būtisks kanāls apdrošināšanas pakalpojumu sniegšanā gan apdrošināšanas komersantam, gan klientam. Tirgus dalībniekiem ir jāievēro apdrošināšanas izplatīšanu regulējošo normatīvo aktu prasības visā Eiropas Savienības apdrošināšanas izplatīšanas tirgū, tādējādi sekmējot tā pozitīvu attīstību.
Ņemot vērā minēto, Latvijas Banka uzskata, ka šāda konkursu un akciju rīkošana, lai stimulētu apdrošināšanas brokerus klientiem piedāvāt noslēgt konkrēta apdrošinātāja apdrošināšanas līgumu, ir pretrunā ar normatīvo aktu prasībām, jo pieļauj interešu konflikta rašanos un klienta tiesību un tiesisko interešu aizskaršanu, tādējādi apdraudot arī sabiedrības uzticību apdrošināšanas izplatīšanai.