Latvijas Banka 2024. gadā veica tematisko pārbaudi par finanšu iekļaušanas nodrošināšanu un maksājumu kontu pieejamību, kuras ietvaros vērtēja tādus aspektus kā:
- kontu atvēršanas un apkalpošanas izmaksu veidošanos;
- darījuma attiecību neuzsākšanas un izbeigšanas kārtību un komunikāciju ar klientiem;
- zema riska klientu apkalpošanas kārtību.
Pārbaude tika veikta visās Latvijas Republikā reģistrētajās kredītiestādēs un Eiropas Savienības dalībvalstu kredītiestāžu Latvijas Republikas filiālēs, kas piedāvā maksājumu konta pakalpojumu, kopā 9 kredītiestādēs un 2 kredītiestāžu filiālēs.
Kopumā pārbaudes ietvaros netika konstatētas visaptverošas nesamērīgas prasības un izvairīšanās vai nepamatotu lēmumu pieņemšana par sadarbību ar konkrētām klientu riska grupām. Vienlaikus atsevišķas situācijas liecina par trūkumiem prasību praktiskā piemērošanā, kad kredītiestādes, iespējams, varēja piemērot samērīgākus pasākumus klientu riska pārvaldībai, piemēram, attiecībā uz prasību par izteiktu saikni ar Latviju juridiskām personām, nevērtējot pēc būtības iemeslus konta atvēršanai kredītiestādē.
Vienlaikus pārbaudes ietvaros secināts, ka efektīvas finanšu iekļaušanas nodrošināšanai pasākumi veicami ne tikai noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas prasību samērīgas piemērošanas stiprināšanā, bet arī citās jomās, kā, piemēram, komunikācijas ar klientiem veicināšanā un pārskatāmas cenu politikas piemērošanā.
Pārbaudes novērojumi un secinājumi kopā ar labās un nevēlamās prakses piemēriem apkopoti šajās vadlīnijās, kuru mērķis ir informēt finanšu tirgus dalībniekus par Latvijas Banka ekspektācijām attiecībā uz efektīvas finanšu iekļaušanas nodrošināšanu.