Kā iegūt kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēja darbības atļauju?
Darbības atļaujas iegūšana ir regulēts process, kurā iespējams kļūt par Latvijas finanšu tirgus dalībnieku un pēc atļaujas saņemšanas sākt darbību.
Kriptoaktīvu pakalpojumus ir tiesīga sniegt juridiskā persona, kuras nodarbošanās vai darījumdarbība ir profesionāla viena vai vairāku kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšana klientiem un kura ir saņēmusi attiecīgu Latvijas Bankas atļauju sniegt kriptoaktīvu pakalpojumus saskaņā ar Regulu Nr. 2023/1114.
NB! Vēršam uzmanību, ka Regulas Nr. 2023/1114 prasības par kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēja darbības atļauju izsniegšanu tiks piemērotas no 30.12.2024.
Spēkā esošais regulējums pieļauj kriptoaktīvu pakalpojumus sniegt atsevišķiem esošajiem finanšu tirgus dalībniekiem. Skati detalizētas prasības un kārtību
Darbības atļauja ir jāsaņem, lai sniegtu šādus kriptoaktīvu pakalpojumus:
- kriptoaktīvu glabāšanas un pārvaldīšanas nodrošināšana klientu vārdā;
- kriptoaktīvu tirdzniecības platformas uzturēšana;
- kriptoaktīvu apmaiņa pret naudas līdzekļiem;
- kriptoaktīvu apmaiņa pret citiem kriptoaktīviem;
- ar kriptoaktīviem saistītu rīkojumu izpilde klientu vārdā;
- kriptoaktīvu izvietošana;
- kriptoaktīvu rīkojumu pieņemšana un nosūtīšana klientu vārdā;
- konsultāciju sniegšana par kriptoaktīviem;
- kriptoaktīvu portfeļa pārvaldības nodrošināšana;
- kriptoaktīvu pārvešanas pakalpojumu sniegšana klientu vārdā.
Regula Nr. 2023/1114 nosaka, ka tikai tās juridiskās personas, kuru juridiskā adrese, faktiskās vadības vieta un vismaz viena pārvaldē iesaistītā persona ir Eiropas Savienībā, t. sk. Latvijā, varēs pieteikties atļaujai un pēc tam sniegt kriptoaktīvu pakalpojumus Eiropas Savienības iedzīvotājiem.
ES pases iegūšana. Pamatojoties uz vienu piederības dalībvalstī iegūto darbības atļauju, kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs ir tiesīgs sniegt pakalpojumus visā ES saskaņā ar pārrobežu darbības paziņošanas mehānismu, kas noteikts Regulā Nr. 2023/1114. Tas ir iespējams, izmantojot tiesības veikt uzņēmējdarbību, tostarp ar filiāles starpniecību, vai arī pamatojoties uz pakalpojumu sniegšanas brīvības nosacījumiem.
Regulas Nr. 2023/1114 darbība neattiecas uz noteiktiem gadījumiem, piemēram, situāciju, kad kriptoaktīvu pakalpojumi tiek sniegti pilnībā decentralizēti, t. i., nav neviena starpnieka, un atsevišķiem kriptoaktīviem, t. sk. NFT (kriptoaktīviem, kas ir unikāli un nav aizstājami ar citiem kriptoaktīviem). Detalizētu izņēmumu sarakstu lūdzam skatīt Regulas Nr. 2023/1114 2. pantā.
Darbības atļaujas iegūšanas process
Uzziniet, kas katrā darbības atļaujas iegūšanas posmā jādara un jāzina uzņēmējam, ko dara Latvijas Banka un kādi ir pieteikuma izskatīšanas termiņi!
Pirms darbības atļaujas iegūšanas procesa ir iepazīšanās posms, kurā Latvijas Banka organizē tikšanos ar uzņēmēju, lai pārrunātu tā plānoto darbību. Šajā posmā uzņēmumam vēl obligāti nav jābūt dibinātam. Sagatavošanos pieteikuma iesniegšanai un konsultāciju sniegšanu Latvijas Banka nodrošina bez maksas. Uzņēmējs sagatavo un iesniedz pieteikumu darbības atļaujas saņemšanai. Juridiskā persona iesniedz pieteikumu kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēja darbības atļaujas saņemšanai. Pieteikumu sagatavo atbilstoši RTS prasībām (RTS projektu versijas), un tam pievieno pieteikumā noteikto informāciju un dokumentus, t. sk.: 1) darbības programmu, kurā izklāstīti kriptoaktīvu pakalpojumu veidi, tostarp norādīts, kur un kā šie pakalpojumi tiks piedāvāti; 2) informāciju par prudenciālajiem aizsardzības pasākumiem saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 67. pantu; 3) pieteikuma iesniedzēja pārvaldības kārtības aprakstu; ja iesniedzējs ir citā Eiropas Savienības dalībvalstī regulētas institūcijas meitasuzņēmums – grupas pārvaldības aprakstu (ja attiecināms); 4) informāciju par vadības struktūras locekļiem, to reputācijas izvērtējumu, zināšanām, prasmēm un pieredzi (CV, izglītību apliecinošos dokumentus, Sodu reģistra izziņu); 5) informāciju par akcionāriem (dalībniekiem), kuriem ir būtiska (tieša vai netieša) līdzdalība pieteikuma iesniedzējā, un šīs līdzdalības apjomu, kā arī informāciju par minēto personu reputācijas izvērtējumu (CV, Sodu reģistra izziņu); komercsabiedrības akcionāru (dalībnieku) struktūras aprakstu; 6) iekšējās kontroles un pārvaldības sistēmas mehānisma, rīcībpolitikas un procedūru aprakstu (kas ietver arī piemērotas un pietiekamas iestādes pārvaldības nodrošināšanai nepieciešamo administratīvo, riska vadības un grāmatvedības procedūru aprakstu), kā mērķis ir identificēt, novērtēt un pārvaldīt riskus; 7) procedūras, instrukcijas, kārtības, pasākumu aprakstu un citus dokumentus, kas nodrošina noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas un sankciju riska pārvaldības iekšējās kontroles sistēmas izveidi un efektīvu darbību, tostarp detalizētu ar sniegtajiem pakalpojumiem saistītā riska novērtējumu; 8) komercdarbības nepārtrauktības nodrošināšanas pasākumu plānu un aprakstu, tostarp efektīvus ārkārtas situācijām paredzētus plānus un šo plānu atbilstības un efektivitātes regulāras pārbaudes un pārskatīšanas procedūras aprakstu; 9) informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmu un drošības pasākumu tehnisko dokumentāciju un tās aprakstu, tostarp procedūru un politiku; detalizētu ar sniegtajiem pakalpojumiem saistītā riska novērtējumu, kā arī drošības kontroles un riska mazināšanas pasākumu aprakstu; 10) to pasākumu aprakstu un procedūru, kuri veikti, lai nodrošinātu klienta kriptoaktīvu un naudas līdzekļu šķirtu turēšanu (nošķiršanu) no kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēja aktīviem vai naudas; 11) sūdzību izskatīšanas procedūras aprakstu; 12) statūtus, ja tie nav pieejami publiskajos reģistros; 13) politiku un procedūru par ārpakalpojumu funkciju uzraudzību un kontroli, lai izvairītos no pieteikuma iesniedzēja iekšējās kontroles kvalitātes pasliktināšanās (ja attiecināms); 14) ja plānots sniegt kriptoaktīvu glabāšanas un pārvaldīšanas klientu vārdā pakalpojumu – rezerves aktīvu glabāšanas un pārvaldīšanas kārtības aprakstu; 15) ja plānots uzturēt kriptoaktīvu tirdzniecības platformu – tirdzniecības platformas darbības noteikumu un tirgus ļaunprātīgas izmantošanas atklāšanas procedūru un sistēmas aprakstu; 16) ja plānots apmainīt kriptoaktīvus pret naudas līdzekļiem vai citiem kriptoaktīviem – nediskriminējošas tirdzniecības politikas, kas reglamentē attiecības ar klientiem, aprakstu, kā arī metodikas, ar ko tiek noteikta to kriptoaktīvu cena, kurus pieteikuma iesniedzējs piedāvā apmainīt pret naudas līdzekļiem vai citiem kriptoaktīviem, aprakstu; 17) ja plānots izpildīt kriptoaktīvu rīkojumus klientu vārdā – rīkojumu izpildes kārtības aprakstu; 18) ja plānots sniegt konsultācijas par kriptoaktīviem vai veikt kriptoaktīvu portfeļu pārvaldību – informāciju par fizisko personu, kuras pieteikuma iesniedzēja vārdā sniedz konsultācijas vai pārvalda portfeļus, zināšanām un kompetencei, lai pildītu savus pienākumus; 19) ja plānots sniegt kriptoaktīvu pārvešanas pakalpojumus klientu vārdā – informāciju par veidu, kādā šādi pārvešanas pakalpojumi tiks sniegti; 20) informāciju par kriptoaktīva veidu, uz kuru attieksies kriptoaktīvu pakalpojums. 2500 eiro par darbības atļaujas saņemšanai iesniegto dokumentu un informācijas izskatīšanu. 25 darbdienas pieteikuma pilnīguma pārbaudei; 40 darbdienas no apstiprinājuma, ka pieteikums ir pilnīgs, Latvijas Banka izvērtē pieteikumu un pieņem lēmumu par darbības atļaujas izsniegšanu vai atteikumu. Pieteikuma izskatīšanas termiņš objektīvu iemeslu dēļ var tikt pagarināts, ja pieteikumā sniegtā informācija nav pietiekama, lai pieņemtu lēmumu. Latvijas Banka izvērtē pieteikumu pēc būtības. Pieteikuma izvērtēšanas posmā nav papildu izmaksu, kas saistītas ar dokumentu izskatīšanu. Latvijas Banka pabeidz pieteikuma izvērtēšanu un pieņem lēmumu par darbības atļaujas izsniegšanu vai atteikumu to izsniegt. Darbības atļaujas saņemšanas posmā nav papildu izmaksu, kas saistītas ar atļaujas saņemšanu. Latvijas Banka veic uzņēmuma darbības uzraudzību atbilstoši Regulas Nr. 2023/1114 prasībām. Kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs, kurš saņēmis atļauju sniegt kriptoaktīvu pakalpojumus saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 63. pantu, maksā Latvijas Bankai līdz 0.6 % (ieskaitot) gadā no bruto ieņēmumiem, kas saistīti ar kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanu, bet ne mazāk kā 3000 euro gadā. Latvijas Banka ik gadu nosaka tās uzraudzīto finanšu tirgus dalībnieku maksājumu apmēru un maksājumu veikšanas kārtību.Ko dara uzņēmējs
Ko dara Latvijas Banka
Kas jāņem vērā
Iesniedzamie dokumenti
Izmaksas
Ko dara uzņēmējs
Ko dara Latvijas Banka
Kas jāņem vērā
Iesniedzamo dokumentu saraksts
Izmaksas
Pieteikuma izskatīšanas termiņš
Ko dara uzņēmējs
Ko dara Latvijas Banka
Kas jāņem vērā
Izmaksas
Ko dara uzņēmējs
Ko dara Latvijas Banka
Kas jāņem vērā
Izmaksas
Ko dara uzņēmējs
Ko dara Latvijas Banka
Kas jāņem vērā
Izmaksas
Tikšanās ar potenciālajiem tirgus dalībniekiem
Latvijas Banka piedāvā potenciālajiem tirgus dalībniekiem konsultācijas, lai palīdzētu labāk izprast regulējošās prasības, kā arī identificētu iespējamos izaicinājumus, attīstot jaunus un inovatīvus produktus vai uzņēmējdarbības modeļus. Latvijas Bankas speciālisti piedāvā:
- skaidrot noteiktus regulējošo prasību aspektus;
- sniegt padomu par regulējuma piemērošanu inovatīva produkta vai darbības modeļa agrīnā izstrādes stadijā.
Piesakieties konsultācijai!
Lai vienotos par pieņemšanas laiku, lūdzam iepriekš pieteikties, rakstot uz e-pasta adresi
Noderīga informācija
- Tiesību akti
- Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCA) (europa.eu)
- Skaidrojums par licences, reģistrācijas vai darbības atļaujas saņemšanai nepieciešamo dokumentu sagatavošanu
- AML rokasgrāmata | Latvijas Banka
- Regula par līdzekļu un konkrētu kriptoaktīvu pārvedumiem pievienoto informāciju (Transfer of funds regulation jeb Travel rule)