Publicēts: 26.09.2024.

Kopumā Latvijas kredītiestādēs lēmumi par darījuma attiecību izbeigšanu vai atteikšanu tiek pieņemti individuāli, vērtējot riska mazināšanas pasākumus, tomēr atsevišķās situācijās konstatēti trūkumi prasību praktiskā piemērošanā – tas secināts Latvijas Bankas 2024. gadā Latvijas kredītiestādēs veiktajā tematiskajā pārbaudē par maksājumu kontu pieejamību.

Pārbaudē Latvijas Banka vērtēja kontu atvēršanas un apkalpošanas izmaksu veidošanos, darījuma attiecību neuzsākšanas un izbeigšanas kārtību un komunikāciju ar klientiem, kā arī zema riska klientu apkalpošanu. Kopumā pārbaudē netika konstatētas nesamērīgas prasības un izvairīšanās vai nepamatotu lēmumu pieņemšana par sadarbību ar konkrētām klientu riska grupām.

Kredītiestādēs vērojams izbeigtu darījuma attiecību skaita samazinājums. Pakalpojumu sniegšana, transports, loģistika, kā arī būvniecība ir tās nozares, kurās darījuma attiecību izbeigšana notiek biežāk nekā citās. Šīs nozares vienlaikus aktīvāk iezīmējas arī ēnu ekonomikas segmentā, savukārt loģistikas nozare ir pakļauta arī sankciju apiešanas riskiem.

Kredītiestādes privātpersonām aktīvi nepiedāvā pamatkonta pakalpojumu, un tas vērtējams kā nozīmīgs trūkums, jo ir būtisks finanšu pakalpojumu pieejamības aspekts. Kredītiestādes ir apņēmušās veikt pasākumus pamatkonta piedāvāšanas prakses uzlabošanai.

Pārbaudē konstatēts, ka juridiskai personai konta komplekts Latvijā ir dārgāks nekā pārējās Baltijas valstīs, turklāt komisijas maksas bieži nav precīzi norādītas, apgrūtinot izmaksu plānošanu klientiem. Turklāt secināts, ka nepieciešami uzlabojumi ne tikai noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanas novēršanas prasību piemērošanā, bet arī komunikācijā ar klientiem un pārskatāmas, klientiem izprotamas cenu politikas ieviešanā.

Pārbaudes secinājumi kopā ar labās un nevēlamās prakses piemēriem apkopoti "Vadlīnijās efektīvas finanšu iekļaušanas nodrošināšanai". Vadlīniju mērķis ir informēt finanšu tirgus dalībniekus par Latvijas Bankas sagaidīto rīcību iekļaujošāku finanšu pakalpojumu sniegšanai un sniegt praktiskus ieteikumus un piemērus, kā tas paveicams.

Pārbaude tika veikta visās Latvijas kredītiestādēs – deviņās kredītiestādēs un divās kredītiestāžu filiālēs –, kas piedāvā maksājumu konta pakalpojumu.

Citi jaunumi

15.11.2024.

Latvijas Banka brīdina par LIVONIA piedāvātajiem finanšu pakalpojumiem

Latvijas Banka brīdina par LIVONIA (tīmekļvietnēs:...
14.11.2024.

Finanšu starpniecība un klimata pārmaiņas eirozonas ražošanas un investīciju tīkla modelī

Pētījums 6/2024
13.11.2024.

Valdības parāda atmaksas termiņa ietekme uz fiskālo ilgtspēju

Pētījums 5/2024
13.11.2024.

Latvijas Banka izlaidīs 2 eiro piemiņas monētu "Puzuris"

Ceturtdien, 21. novembrī, Latvijas Banka izlaidīs 2 eiro...
12.11.2024.

Par Latvijas Bankas darbu svētku laikā

Saistībā ar Latvijas Republikas proklamēšanas dienu 18. novembrī...
11.11.2024.

Latvijas Banka izsniedz licenci Boku Securities SIA

Latvijas Bankas uzraudzības komiteja izsniegusi licenci Boku...
04.11.2024.

Papildinātas vadlīnijas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanai un sankciju riska pārvaldīšanai

Latvijas Banka ir pilnveidojusi vadlīnijas noziedzīgi iegūtu...
01.11.2024.

Saruna ar Latvijas Bankas prezidentu Mārtiņu Kazāku TV24 raidījumā "Nedēļa. Post Scriptum"

Sarunā skartas tādas tēmas kā gaidāmā monetārā politika,...
01.11.2024.

Digitālais euro – ko jūs no tā iegūsiet?

Pjēro Čipollone Euro ieviešana pirms 25 gadiem pārveidoja...
24.10.2024.

Latvijas Banka anulē Veselavas kooperatīvās krājaizdevu sabiedrības licenci

Latvijas Bankas uzraudzības komiteja 23. oktobrī pieņēma lēmumu...
23.10.2024.

Šī gada Latvijas FinTech foruma fokusā – sektora attīstība Latvijā un būtiskākās nozares tendences pasaulē

Šoruden, 5. novembrī, Rīgā jau trešo reizi notiks Latvijas...
22.10.2024.

Latvijas Banka un Aizsardzības ministrija aicina uz tiešsaistes semināru par kiberdrošību finanšu nozarē

Latvijas Banka sadarbībā ar Aizsardzības ministriju 30. oktobrī...