Visu apdrošinātāju iekšējie normatīvie akti kopumā ietver pasākumu un procedūru kopumu, kurā ir noteikti apdrošināšanas produktu apstiprināšanas, pārraudzības, pielāgošanas un izplatīšanas procesi. Tajos ir noteikti vispārīgi produkta apstiprināšanas soļi un par produktu apstiprināšanu atbildīgās personas. Vairākumam apdrošinātāju iekšējos normatīvos dokumentus un jaunos produktus, kā arī būtiskus pielāgojumus esošajos produktos apstiprina valde, tādējādi uzņemoties atbildību par procesiem. Atsevišķiem apdrošinātājiem ir izveidota komiteja, kuras sastāvā ir valdes locekļi un kura atbild par jaunu produktu apstiprināšanu.
Tomēr, analizējot iesniegto dokumentāciju, konstatēts, ka atsevišķiem apdrošinātājiem procesi ir aprakstīti ļoti vispārināti un tikai daļēji atbilst Regulas 2017/2358 prasībām.
Vairāki apdrošinātāji nav noteikuši, kas ir uzskatāmi par apdrošināšanas produkta būtiskiem pielāgojumiem, uz kuriem būtu jāattiecina produktu apstiprināšanas process.
Daži apdrošinātāji savās politikās vairāk koncentrējas uz apdrošināšanas portfeļa vadīšanu kopumā, nevis uz atsevišķu produktu vadīšanu.
Daļa apdrošinātāju savu apdrošināšanas produktu pārvaldībā izmanto gan grupas apstiprinātās politikas, gan apdrošinātāju apstiprinātās politikas, pietiekami skaidri nenosakot, kā šo abu politiku procesi tiek savstarpēji integrēti un piemēroti apdrošinātāja darbībā.
Trūkums (Regulas 2017/2358 4. panta pirmais un trešais punkts)
Konstatēts, ka apdrošinātāji kopumā ievēro Regulā 2017/2358 noteiktās prasības par apdrošināšanas produkta apstiprināšanu, uzraudzību un pārskatīšanu, bet šie procesi iekšējos normatīvajos aktos aprakstīti ļoti vispārīgi vai nav dokumentēti.
Pārbaudē konstatēts, ka daļa apdrošinātāju nav noteikusi, kā tiek nodrošināts, lai apdrošināšanas produkta izstrādes un produkta uzraudzības un pārskatīšanas procesos tiktu ņemti vērā klientu mērķi, intereses un īpašības un ietekme uz klientiem, un kā tiek nodrošināta iespējamo interešu konfliktu pārvaldība. Nereti uzsvars procesa aprakstā tiek balstīts uz apdrošinātāja stratēģiskajiem mērķiem, rentabilitāti, konkurētspēju un budžeta finanšu plānu izpildi, otrā plānā atstājot vai pat neiekļaujot klienta interešu aspekta novērtējumu. Trūkst līdzsvarotas pieejas starp apdrošinātāja un klienta interešu izvērtējumu.
Trūkums (Regulas 2017/2358 4. panta sestais punkts)
Konstatēts, ka dažos gadījumos apdrošinātāju faktiskais apdrošināšanas produkta apstiprināšanas process – praktiskā procesu piemērošana un produktu apstiprināšana – neatbilst apdrošinātāja spēkā esošajai politikai un tajā noteiktajai kārtībai, proti, apdrošinātājs to nav pārskatījis un atjauninājis.
Novērojums
Vairāki apdrošinātāji nav definējuši, kas ir būtisks pielāgojums. Daži apdrošinātāji norādījuši, ka jebkura izmaiņa produktā tiek uzskatīta par jauna produkta izstrādi.
Apdrošinātājam nedefinējot, kas ir būtiski pielāgojumi, pastāv risks, ka netiks nodrošināta vienota pieeja produkta pārraudzības un pārvaldības procesā, kas traucēs sasniegt šā procesa mērķi. Piemēram, veicot vairākkārt nenozīmīgas izmaiņas apdrošināšanas produktā, var nepamanīt, ka apdrošināšanas produkts vairs neatbilst sākotnēji noteiktajam mērķtirgum, klientu mērķiem, interesēm un īpašībām un tas var nelabvēlīgi ietekmēt klientus.
Ieteikumi, apdrošinātāju labākā prakse
Apdrošinātāju iekšējiem normatīvajiem aktiem par produktu pārraudzību un pārvaldību jāietver tādi procesi un pasākumi, kuri nodrošina uz klientu orientētu produktu izstrādi, lai produkta visa dzīves cikla laikā tiktu novērsts kaitējums klientam un, ja tomēr tas ir noticis, to varētu laikus identificēt un mazināt kaitējuma ietekmi.
Katram produkta pārraudzības un pārvaldības procesam jābūt strukturētam un skaidri jānosaka atbildīgo personu uzdevumi un pienākumi.
Pārbaudes grupas vērtējumā kā labo praksi produktu izstrādes pārskatāmības un saprotamības nodrošināšanai var minēt apdrošinātāju izveidotās procesa kartes, kurā secīgi norādīts katrs procesa solis, atbildīgā persona un nepieciešamā dokumentācija.
Apdrošinātāju iekšējiem normatīvajiem aktiem par produktu pārraudzību un pārvaldību jāietver tādi procesi un pasākumi, kuri nodrošina uz klientu orientētu produktu izstrādi, lai produkta visa dzīves cikla laikā tiktu novērsts kaitējums klientam un, ja tomēr tas ir noticis, to varētu laikus identificēt un mazināt kaitējuma ietekmi.
Katram produkta pārraudzības un pārvaldības procesam jābūt strukturētam un skaidri jānosaka atbildīgo personu uzdevumi un pienākumi.
Pārbaudes grupas vērtējumā kā labo praksi produktu izstrādes pārskatāmības un saprotamības nodrošināšanai var minēt apdrošinātāju izveidotās procesa kartes, kurā secīgi norādīts katrs procesa solis, atbildīgā persona un nepieciešamā dokumentācija.